Een vooruitblik op het nieuwe jaar

 In Interviews

De reisbranche nadert 2018. Wat gaat het nieuwe jaar de sector brengen? We blikken met enkele branchegenoten vooruit. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. ‘Ik hoop eigenlijk voor volgend jaar dat het een heel rustig en bijna saai jaar wordt, waarin iedereen eens wat meer kan focussen op wat je zelf ook al weer wilt.’

Mattijs ten Brink, directeur Transavia
‘Ik verwacht een relatief rustig jaar met doorgroei van de vraag naar ons product door toenemend consumentenvertrouwen en verbeterde dienstverlening, stabiele financiële resultaten en een verhoogde passagiersbeleving.
Mijn persoonlijke wens is dat er meer mensen kunnen meedelen in de toenemende welvaart en zich welkom voelen: welkom in de wereld, welkom in Nederland en welkom bij ons aan boord.’

Steven van der Heijden, CEO Corendon
‘Alle seinen staan op groen voor 2018. De economie floreert, het vertrouwen en de koopbereidheid van consumenten blijft onverminderd groot, sparen levert bijna niets op, het klimaat in Nederland is nog steeds nat en kil, dus we maken ons op voor een topjaar. Dat zien we ook heel duidelijk in de afgelopen weken en maanden: er wordt al volop geboekt voor zomer ’18 en de gemiddelde reissom per bestemming stijgt omdat klanten vaker kiezen voor een sterretje meer bij de keuze van hun hotel.
Ander goed nieuws is dat Turkije weer helemaal terug is. Wij hebben zelfs een sterkere boekingsstart dan vier jaar geleden, het beste Turkije-jaar in de geschiedenis van Corendon. Maar eigenlijk zien we dat vrijwel alle bestemmingen heel goed boeken. De Griekenland hype van vorig jaar duurt voort en ook de verre bestemmingen doen het heel erg goed. Kortom, een veelbelovende start van een jaar dat alles in zich heeft uitstekend te worden.’
Persoonlijk hoop ik dat we in 2018 nou eindelijk eens serieuze stappen zetten op weg naar een duurzame wereld voor toekomstige generaties. Er hoeft slechts een klein deel van onze welvaartsgroei geïnvesteerd te worden in initiatieven om de wereld in de komende decennia klimaatneutraal te maken. Doen dus!’

Frank Visch, directeur Gorcums Reisburo Groep
Wij hebben vier takken van sport in ons bedrijf, die allemaal een andere aanpak vragen. Met de Regio Reisburo’s gaan we nog meer inzetten op beleving en de persoonlijke deskundigheid van onze reisadviseurs. Met Traveltroef, waarvan we ook een winkel hebben, gaat het om de combinatie tussen echte reisspecialisten, upto- date technologie en slimme marketing. Onze eigen touroperator Het ReisTeam hebben we tot nu toe alleen intern ingezet, maar die willen we ook extern gaan uitrollen. Ook het aanbod wordt veel breder. Met ons zakenreisbureau Piloot Koen zal de focus liggen op de nieuwe regelgeving, waaronder de PCC-DSS eisen, de privacy wetgeving en de nieuwe Wet op de Reisovereenkomst. Wat dat betreft, wordt 2018 het jaar van de regelgeving. In het voorjaar van 2018 willen we een nieuw concept lanceren wat de nieuwe standaard voor reisbureaus moet worden. Meer kan ik nog niet zeggen, behalve dat ik er erg enthousiast over ben…
Toen ik met mijn vader vanaf de Daniel den Hoed kliniek reed, vroeg ik hem of er nog iets was in zijn leven wat hij wilde doen. Hij zei toen dat hij altijd alles heeft gedaan wat hij wilde doen. Dus genieten van elke dag is sindsdien mijn motto en zal voor 2018 niet anders zijn.’

Frank Oostdam, voorman ANVR
‘Ik verwacht dat 2018 een goed jaar gaat worden. Alle signalen staan op groen. Het consumentenvertrouwen is hoog, bestedingen zijn op een goed niveau, het inkomen voor de meeste Nederlanders stijgt ook dus wat dat betreft staat niets een mooi resultaat voor 2018 in de weg. Turkije en in de slipstream daarvan Tunesië en Egypte zullen de boekingen ook positief beïnvloeden. Ik denk zeker dat wat betreft intercontinentaal de lijn van 2017 wordt doorgetrokken en ook daar een behoorlijke plus zal worden geboekt. Ook Business Travel zal denk ik de positieve lijn van 2017 doorzetten.
En persoonlijk? Allereerst hoop ik oprecht dat 2018 voor alle geledingen binnen de ANVR een succesvol jaar zal worden. Daarnaast is mijn persoonlijke wens dat wij met elkaar en iedereen naar vermogen natuurlijk, een grotere stap gaan zetten op het vlak van duurzamer reizen. Gelet op de klimaatafspraken die in Parijs zijn gemaakt, gelet op de geloofwaardigheid van onze sector en gelet op de consument die dit straks ook niet meer pikt, komen wij er niet meer mee weg om mensen op reis en vakantie te sturen zonder er vervolgens verder geen verantwoordelijkheid voor te nemen. Als wij vinden dat we een superprofessionele sector zijn en een sector van maatschappelijk en economisch belang, en ik vind dat we dat zijn, dan moeten we echt uit de relaxmodus komen en verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop dat we in 2018 die stap gaan zetten. Verder hoop ik dat ik in 2018 eindelijk eens een klein stukje Bach op de piano leer spelen!’

Carola Hoekstra, managing director Thomas Cook Nederland
‘Mijn zakelijke verwachting voor 2018? Thomas Cook heeft overduidelijk gekozen voor de klant en we zien ook dat dit nu zijn vruchten afwerpt. Voor het aankomende jaar wil ik deze klantfocus vasthouden. Eén van de belangrijkste waarden van de organisatie is ‘wearing their flip flops’ wat aangeeft dat we nog aandachtiger luisteren en inspelen op de vragen en behoeftes van de klant en ons ook richten op kleine dingen die het verschil maken. In 2018 creëren we duidelijkheid voor onze retailpartners met het aanbieden van Thomas Cook als merk. Een toegevoegde waarde in de vorm van een complete pakketreis met de vertrouwde reisagent als aanbieder van onze producten. Dit luidt een nieuw tijdperk in en daar heb ik het volste vertrouwen in. Qua bestemmingen verwacht ik een totale terugkeer van landen als Turkije, Tunesië en Egypte. Ik wil er in ieder geval naar streven dat het vertrouwen in deze mooie vakantielanden volledig wordt hersteld. Mijn persoonlijke wens? Zakelijk gezien maak ik al mooie reizen als ik een nieuwe bestemming open, echter blijft het voor mij persoonlijk meer een doelstelling om elke ‘detractor’ om te zetten in een ‘promoter’, zo ook voor 2018.’

Susan van Egmond, directeur Tourism Marketing Concepts
‘In onze tak van de reisbranche, wij vertegenwoordigen een aantal bestemmingen, werkt een crisis altijd wat langer door. Wij zijn vaak afhankelijk van overheidsbudgetten en wij merken nu dat ook onze markt begint aan te trekken. Toerisme vanuit Nederland en ook België zit weer in de lift. Naar het zich laat aanzien wordt 2018 een goed jaar. Wij denken dat Malta het weer heel goed gaat doen volgend jaar. Het wordt getipt in veel gerenommeerde lijstjes zoals die van de New York times en Condé Nast Traveller. Indonesië zit ook enorm in de lift en heeft twee goede jaren achter de rug.
Mijn persoonlijke wens? Ik hoop eigenlijk voor volgend jaar dat het een heel rustig en bijna saai jaar wordt, waarin iedereen eens wat meer kan focussen op wat je zelf ook al weer wilt. Geen orkanen, aardbevingen of overstromingen of politieke brandhaarden. Gewoon een lekker saai jaar.’

Arjan Kers, general manager TUI Nederland
‘Spanje zal nog steeds erg populair blijven komend jaar. De prijs van een vakantie naar Spanje zal wel wat matigen, gezien de concurrentie die ze hebben van Griekenland en ook weer Turkije. Turkije blijft toch wel de bestemming met de beste prijs/kwaliteit verhouding aan de Middellandse Zee, de Turkse hoteliers hebben ook keihard meegewerkt aan die comeback. 2018 wordt ook het jaar waarin de vloot van TUI fly nog verder verduurzaamd wordt, wij hebben de primeur van de nieuwe Boeing 737 MAX in Nederland (alsook in België) en daar zijn we erg trots op. De TUI Group blijft onverminderd investeren in eigen hotels wereldwijd en daarmee worden nieuwe bestemmingen geopend voor een groter publiek. Wij gaan er vervolgens of zelf met TUI fly heen vliegen, of samen met een partner. Maar ook het retaillandschap blijft veranderen en ontwikkelt zich verder. De consument in de winkelstraat van 2018 is een andere dan die van tien jaar geleden. Wij blijven onze reisbureaus daar constant op aanpassen. Afgelopen jaar was turbulent en kende vele incidenten met een grote invloed op de branche. Desondanks was het voor ons een zeer succesvol jaar. Dat hebben we mede te danken aan alle medewerkers en partners. Hun inzet, toewijding en vertrouwen waren en zijn essentieel voor ons succes. Mijn grote dank daarvoor! Ik wens iedereen hele mooie feestdagen. Mijn persoonlijke wens voor 2018? Allereerst is dat een mooi en vooral gezond jaar voor een ieder en daarna wens ik dat iedereen die aan vakantie denkt aan ons denkt.’

Marius Appelman, oprichter Riksja Travel
‘Ik verwacht dat 2018 een positief jaar wordt in de reisbranche. Er is steeds meer koopkracht in Nederland en reizen zullen daarvan profiteren. Voor verre reizen verwachten we dat Latijns-Amerika populair wordt. Costa Rica en Colombia komen op. Cuba blijft ook sterk, maar wel iets minder dan in 2017. Dat geldt ook voor Zuid- Afrika. In Azië verwachten we groei op Thailand, Sri Lanka en Japan. We zien een structurele ontwikkeling in de populariteit van impactreizen. Mensen willen de beleving op reis steeds meer opvoeren. Duurzaamheid is steeds vaker een vanzelfsprekendheid. Het is belangrijker om als bedrijf je identiteit te laten zien. Door de steeds grotere rol van techniek neemt ook de uniciteit van menselijk contact, creativiteit en onvoorspelbaarheid toe. Hier liggen allerlei kansen voor reisconcepten.
Mijn persoonlijke wens is dat we als reisbranche onze negatieve impact gaan verminderen en steeds meer toegevoegde waarde gaan leveren. Daar kunnen we in 2018 al stappen voor maken. Ik verwacht dat dit in de navolgende jaren steeds meer een randvoorwaarde voor voortbestaan wordt.’

Mies Hofman, directeur Curaçao Toeristen Bureau Europa
‘We kijken uit naar een challenging jaar voor Europa voor volgend jaar. Over Nederland maken we ons geen zorgen, want we hebben veel goede partners en veel airlift naar het eiland. Daar moeten we van gaan profiteren en dan komt het helemaal goed voor 2018. Voor Duitsland is de uitdaging wat groter aangezien we geen directe airlift meer hebben vanuit Duitsland. We proberen dit natuurlijk op te vangen door de Duitse consumenten via Nederland of België te laten vliegen en dan de cijfers alsnog positief te laten eindigen.
Na enkele bewogen jaren hoop ik dat alles goed loopt met mijn gezin. Dat mijn man, kinderen en familie gelukkig en gezond zijn en blijven en dat ons huis lekker wordt opgeknapt zodat we lekker van elkaar kunnen genieten op een mooie plek.’

Dit artikel is deels eerder verschenen in TravMagazine.

Recent Posts

Leave a Comment