Transavia: ‘We willen vliegen voor iedereen bereikbaar houden’

Transavia heeft een goed jaar achter de rug. Maar nog steeds blijft de airline kritisch. In de Top 50 praten we bij met Base Partner Charles Verstegen. ‘We kunnen in onze werkwijze relatief snel kleine innovaties neerzetten.’

Hoe scoren jullie op alle velden?
‘Wij zijn de onbetwiste marktleider van de lowcost airlines in Nederland. We hebben een sterke regionale positie met luchthavens als Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Groningen en Eindhoven. Voor ons is het belangrijk om alle kanalen efficiënt en lowcost te kunnen blijven bedienen. We concurreren op lage kosten bij een kleine schaal. We kijken naar verbreding van mogelijkheden om ons omzetpotentieel te verbreden op andere vlakken dan tickets. We hebben hiervoor onder andere Transavia Ventures opgericht. Hiermee investeren we in kansrijke initiatieven op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid, hospitality, reizen, techniek, mobiliteit en digitale technologie. We werken daarnaast aan het versterken van de klantbeleving en de customer experience. We streven ernaar onvergetelijke herinneringen voor de klant realiseren. Dat doen wij vooral door ons te onderscheiden met onze klantvriendelijkheid en het verbeteren van de contactmomenten met onze klanten. En we zoeken continu naar de balans tussen duurzaamheid versus het vliegen voor de gewone Nederlander bereikbaar houden.’

Hoe kijk je terug op 2019?
‘We hebben een sterk winstgevend jaar achter de rug. De bezettingsgraad was ongekend hoog en de nieuwe routes hebben het goed gedaan. We hebben wel hinder ondervonden van de fuel disruptie en het faillissement van Thomas Cook, maar we kunnen dit opvangen in onze organisatie. Je ziet ook dat duurzaamheid een steeds belangrijker maatschappelijk thema wordt. Dit geldt ook voor Transavia. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid door te investeren in het verlagen van onze footprint en door het compenseren van de CO2 -uitstoot mogelijk te maken voor passagiers. Tegelijkertijd moeten we kritisch blijven kijken of de kosten voor onze passagiers niet te hoog worden, omdat we juist vliegen voor iedereen bereikbaar willen houden. Dat levert een spanningsveld op.’

Waarin heeft Transavia geïnvesteerd en stappen gemaakt?
‘Het verder benutten van het potentieel van de regio. Dat betekent dat we op vooral de regionale luchthavens maximale groei proberen te realiseren. Waarbij wij ook vanaf Lelystad willen vliegen zodra deze luchthaven wordt geopend. We zijn dit jaar gestart met Transavia Ventures. Hiermee bevorderen we innovatie en creëren we strategische samenwerkingen met vernieuwende technologiebedrijven. Ook zijn we zijn dit jaar gestart met onze eigen opleiding om piloten klaar te stomen voor hun Multi Pilot License. Op die manier zijn wij verzekerd van genoeg en goed opgeleide piloten die ook helemaal passen in de Transavia organisatie. De eerste twee groepen van 12 studenten zijn inmiddels naar tevredenheid gestart.’


…het volledige interview met Charles Verstegen is terug te lezen in de Top 50.

Wilt u een papieren exemplaar van de Top 50 bestellen? Klik hier!

Deze uitgave is ‘powered by’: Transavia, Airtrade, FOX verre reizen van ANWB en ABN AMRO.