Toekomst van ZRA: ‘Het kaf van het koren scheiden’

Hoe gaat een ZRA met alle obstakels om die zich voordoen als het gaat om wetgeving, privacy en kansen? Maar nog belangrijker: hoe gaat de ZRA om met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid? Deze vragen stonden vrijdagmiddag centraal tijdens de drukbezochte RMC-Meetup van TravMagazine in de Jaarbeurs. ‘We moeten het kaf van het koren scheiden.’

Volgens Fred van Eijk van Travel Counsellors zijn de tijden van de ZSO (de serviceorganisaties voor ZRA’s) drastisch veranderd. ‘Een klant zoekt geen bemiddelaar, een klant wil compleet ontzorgd worden. Het was een enerverend jaar. De wereld is even veranderd en daarin spelen wij nu een belangrijke rol. Wij moeten verantwoordelijkheid dragen. Wij zijn getransformeerd van bemiddelaar naar vakbekwame reisadviseur.’

Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR, denkt dat het aantal zelfstandig reisagenten niet expliciet zal stijgen. ‘De groei is er wel uit. Ik verwacht dat we niet uitkomen boven de 1.100 ZRA’s, met een totale omzet van ongeveer 250 miljoen euro.’

Brianne Jegerings, General Counsel TUI Western Region, sprak haar zorg uit over de rol van de ZRA. Zij doelde daarmee vooral op  de positie van de zelfstandig reisagent sinds enkele ingrijpende wijzigingen in 2018, zoals de AVG (privacywetgeving) en de nieuwe richtlijn pakketreizen. ‘Je bent volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de klant. Hoe snel kan een ZRA schakelen als je netwerk niet zo groot is? Kan een ZSO een echte calamiteit op zich nemen?’
Jegerings noemde zelfs de eventuele introductie van een objectief kwaliteitskeurmerk. ‘We moeten het kaf van het koren scheiden.’

Lees binnenkort in TravMagazine een uitgebreid verslag van deze middag, met reacties uit de reisbranche.

Foto: Bart Meijer (Vakantiebeurs) en de sprekers Brianne Jegerings (TUI), Martine de Knoop (The Travel Club), Walter Schut (ANVR), Fred van Eijk (Travel Counsellors) en Marcel Nijssen (Crop).