Met beide voeten op Nederlandse bodem

Drie nieuwe bestemmingen, een capaciteitstoename van 300.000 stoelen en een succesvolle innovatieve ambitie. Redenen genoeg voor Transavia om de groene loper uit te leggen op de Late Summer Party. Commercieel directeur Erik-Jan Gelink en hoofd partner sales Charles Verstegen vertellen hier meer over.

Wat is jullie ambitie?
Gelink: ‘We willen de meest innovatieve airline worden. Op dit gebied proberen wij veel uit. Tikkie, Amazon Alexa, Google Home, Appie Fly, de Blockchain pilot met Schiphol… Op innovatief vlak lopen we daarmee voorop. Het zijn kleine experimenten die we samen met  onze partners doen. Dat heeft een drieledig doel: het is leuk voor de mensen die daar intern mee kunnen werken, want het geeft veel plezier om samen met onze partners een pilot te starten. Dus bouwen we een innovatief imago op in de markt, en trekken we talent aan. Als laatste gaat dit ons substantieel business  opleveren op langere termijn. Het hoeven niet alleen maar harde euro’s te zijn in omzet. We willen onze klanten bedienen en daarmee scoren op klanttevredenheid.’

Zoals?
‘Het boeken van je ticket via Google Home of Amazon Alexa.
Dat is een vrij makkelijke manier om een bestemming te verkennen en uiteindelijk een ticket te boeken. Dit willen we toevoegen. Niet nu, niet volgend jaar. Maar op een langere termijn. We kijken steeds naar nieuwe technologieën. Wat kunnen we ermee? Zowel op service- als salesvlak? Dan gaan we  experimenteren, en daar weer van leren. Uiteindelijk zoeken we het juiste moment om iets te lanceren. Dat hoeft niet morgen te zijn.’

Is daar behoefte aan dan, aan al deze innovatie?
‘Dit is een typisch voorbeeld waarmee we eerst moeten wachten op de technologie. Deze kastjes staan niet overal bij de mensen thuis. Maar een ander voorbeeld waar we nu aan werken, is Appie Fly. Daarmee kun je je boodschappen bestellen in het vliegtuig. Dit hebben we al getest. We hebben dit samen met Albert Heijn opgezet, omdat hier duidelijk behoefte aan is.’

Onderscheiden jullie jezelf hiermee?
‘Nee. Dit is een onderdeel van de manier om de meest innovatieve airline te worden. We onderscheiden ons nog altijd door het aanbod dat we leveren en door de manier waarop we dat
aan onze klanten leveren, richting onze partners, op onze website en op het contactcenter. Dat is het DNA van ons bedrijf.’ Verstegen: ‘Wat je nu merkt, in onze netwerkaanpak en in ons design, is dat wij luisteren naar waar onze partners naartoe willen vliegen. We hadden kunnen kiezen om tien nieuwe bestemmingen te lanceren, in plaats van drie. Daar doen wij dan concessies in.’

Dus liever kwaliteit dan kwantiteit?
Verstegen: ‘Zeker.’

Maar hoe beschrijf je dat DNA dan? Verstegen: ‘We zijn vooral de airline die met beide voeten op de Nederlandse bodem staat. Wij weten als geen ander wat Nederland wil, en wat Nederland van ons verlangt. Wij zijn de beste om ons daarin te positioneren.’