Luc Pannecoeck – Amadeus

‘Investeren om koploper te blijven’

Met de overname van Pyton versterkte Amadeus in 2015 zijn positie op de Nederlandse leisure markt. Ondertussen blijft Amadeus stevig investeren in techniek. Niet alleen om een verbeterde versie van Pyton te realiseren, zeg maar Pyton 2.0, maar ook in nieuwe producten. Luc Pannecoeck, hoofd Benelux van Amadeus, omschrijft de investering in techniek als een open hartoperatie.

Bij Amadeus gaan de technologische ontwikkelingen in een rap tempo. Zo gaat Amadeus de cloud in. De GDS heeft een overeenkomst gesloten met Google Cloud om een deel van zijn oplossingen voor de reisbranche en servercapaciteit in de cloud onder te brengen. ‘Waarom we dat doen? Grote klanten in de Verenigde Staten, vooral de grote airlines, willen toegang met snelle responstijden. Dat kan alleen via de cloud.’

Welk voordeel heeft de reisagent die met Amadeus werkt?
‘De Amadeus Altéa carriers hebben hun database geïntegreerd in die van ons. Hun inventaris en die van ons zit als het ware één systeem. Dat levert snelle responstijden op. Een agent kan hierdoor bijvoorbeeld veel sneller de laatst beschikbare stoel op een vlucht vinden. Ook de airlines hebben in dat systeem veel meer snelheid als ze service moeten verlenen. We hebben ruim 130 carriers in Amadeus Altéa, waaronder KLM, de IAG Group en Lufthansa.’

Wat is de positie van Amadeus in Nederland?
‘Als beursgenoteerd bedrijf kunnen we niet te veel details geven. Ik kan wel zeggen dat we blijven groeien in de markt. Het traject dat we bij de aankoop van Pyton hadden voorzien, verloopt geheel volgens plan. We komen binnenkort met een nieuw product naar de markt, al kan ik daar nog niets over zeggen. We gaan Pyton ook gebruiken als kanaal naar een bepaald segment van de markt. Bij dat alles komen nieuwe zaken kijken als payment, een B2B-wallet en Travel Audience. Dat laatste is een tool voor online publiciteit waarmee de klant zijn Google adds kan optimaliseren. En natuurlijk is er mobile. Veel hiervan is nog toekomstmuziek, maar we zijn er wel nu al mee bezig.’

Wanneer kan de gebruiker van Amadeus en Pyton daarvan profiteren?
‘We zijn op veel fronten bezig. Ik noem het zelf een open hartoperatie van de systemen. We hechten erg aan strenge voorwaarden als het gaat om veiligheid. Het bouwen van een nieuw  leisure platform heeft voor ons prioriteit. Dat willen we dit jaar afronden. We zien dat onze flight portal internationaal doorbreekt. Hiermee bereiken we klanten die we vroeger niet konden bereiken. Ook zien we een grote groei van het aantal transacties. Tegelijk zijn we bezig met een upscale project, onder andere van onze servers en van personeel. Het is een druk jaar. We moeten eerst door de turbulentie heen. We investeren veel in techniek om de volgende stap te kunnen maken.’

Hoe gaat het met de flight portal?
Met flight portal zijn we nu in 25 landen actief. We trappen bewust even op de rem, want we zijn bezig met ons upscale project. Daarmee zijn we in 2016 begonnen, voor een periode van twee jaar. We willen dat in het derde kwartaal van dit jaar klaar hebben. Tot die tijd richten we ons op een paar focusmarkten. We zetten de deur nog niet wagenwijd open. We zijn bezig het flight portal en het leisure portal te integreren. Dan is het systeem als geheel beschikbaar voor dynamic packaging. Daar profiteren zowel reisagenten als de airlines van.’

Hoe is de samenwerking met de online travel agents?

‘Die samenwerking is optimaal. De grootste klanten van onze flight portal zijn OTA’s. Zij kunnen hiermee inspelen op de vraag van hun klant, die veel keus wil en ook Ryanair of easyJet in zijn keus wil betrekken. Ons flight portal heeft meerwaarde, want hiermee laten we binnen Pyton zo’n 80 lowcost carriers zien. Wanneer je die als agent allemaal individueel zou moeten aanbieden en los met elke airline moet onderhandelen, zou het erg kostbaar worden en veel tijd vergen. Dat zelfde geldt ook voor hotels. ’

Komen er hotels bij?
‘Momenteel zijn 500.000 hotels boekbaar in Amadeus. Het is de bedoeling dat aantal te verdubbelen, via meer aansluitingen met hotels en beddenbanken. We kijken naar andere mogelijkheden om content te integreren. In onze visie haal je met schaalvergroting meer rentabiliteit.’

Amadeus als one-stop-shop?
‘We worden inderdaad een one-stop-shop voor steeds meer soorten producten. Als agent heb je dan maar één aansluiting nodig. Naast front office doen we ook midden- en back office. Het is natuurlijk de vraag of klanten alle eieren in één mand willen leggen. Dat betekent dat wij ons uiterste best doen om de klant te helpen zijn zaken goed te kunnen doen.’

Is er veel veranderd in techniek?
‘Voor één boeking worden tegenwoordig 50 keer meer zoekopdrachten gedaan dan tien jaar geleden. Als bedrijf moet je dus blijven investeren. En dan spreek ik niet eens over de behoefte aan oplossingen voor mobile of airlines die ancillary services, de extra’s, willen aanbieden. Tien jaar geleden had je minder dan 20 zoekopdrachten bij een typische offline boeking. Een online boeking loopt al gauw op tot 1.000 zoekopdrachten.’

Heeft Amadeus veel last van concurrentie?
‘Er zijn veel start-ups. Vroeger had je 3 of 4 GDS’en. Nu zie je ook andere aanbieders. Ik noem niet Google Flight, maar ik bedoel wel dat soort bedrijven. Ook Facebook ziet brood in de reismarkt. Dat kan ik me voorstellen, want travel is een grote markt. Als een online bedrijf wil groeien, dan komt travel al gauw in beeld. Als Amadeus investeren wij veel, zoals de aankoop van Pyton, AirIT in Spanje en Navitaire vorig jaar.’

Aan het eind van dit jaar is alles klaar?
‘Techniek is nooit klaar. We zitten nu midden in de turbulentie, omdat we veel zaken tegelijk hebben opgepakt. Dat resulteert straks onder andere in een Pyton 2.0. Pyton zal er aan het eind van het jaar anders uitzien en steviger in z’n schoenen staan. We willen onze omzet serieus
uitbreiden. Nee, saai is het hier niet.’