Linda Kromhout – Club Med

‘Opboksen tegen perceptie van de klant’

Linda Kromhout staat inmiddels een jaar aan het roer van Club Med Nederland. Als salesmanager stuurt zij het kantoor in het centrum van Amsterdam aan. Zij rapporteert aan Eric Georges, sinds eind 2016 de algemeen directeur van Club Med Benelux, gevestigd in Brussel.

De klus die zij op haar schouders heeft genomen, is niet eenvoudig. Club Med moet weer nadrukkelijker tussen de oren komen van de consument en de reisagent. ‘Misschien hebben we de laatste jaren te vanzelfsprekend aangenomen dat mensen Club Med wel kennen. Ik denk dat we een stapje terug moeten doen en moeten beginnen met uitleggen wat een premium vakantie bij Club Med inhoudt. Er zijn veel vooroordelen over het prijsniveau van Club Med. En dat wordt duidelijk als we onze producten en services goed uitleggen.’

Club Med wordt wel de uitvinder van het all-inclusive concept genoemd. Dat complete aanbod, waarbij alles tijdens het verblijf in een resort is inbegrepen, zorgt voor een hogere reissom en dat is nou juist de extra hobbel op de Nederlandse markt. Want de Nederlandse vakantieganger geeft vooraf liever niet te veel uit. De reissom moet vooral laag zijn. Dat vervolgens op de bestemming wel met geld wordt gesmeten, lijkt er minder toe te doen. Toch durft Linda Kromhout de uitdaging aan. ‘Voor de wintersport zijn wij in zeven van de tien gevallen goedkoper dan anderen als je de totale kosten, dus ook die ter plaatse, op een rij zet. Dat is iets dat we moeten blijven uitleggen. Dat geldt ook voor de reisagent in zijn verkoopgesprek.’

Op internationaal niveau noteert Club Med weer goede cijfers. De van origine Franse touroperator heeft een record winter achter de rug, met een omzet van 875 miljoen euro. Dat is een plus van 6,5 procent ten opzichte van de winter ervoor. De verkoop in Nederland bleef afgelopen winter achter. Dat was vooral te wijten aan de sluiting van een Club Med resort in het Zwitserse Wengen, dat altijd de nummer één bestemming was voor Nederlandse Club Medklanten in de winter. Het resort voldeed niet meer aan de hoge comforteisen die Club Med vandaag de dag stelt aan al haar resorts. Het beleid om hogere eisen aan zichzelf te stellen, werpt volgens Kromhout zijn vruchten af. Onder leiding van voormalig CEO Philippe Bourguignon richtte Club Med zich in het verleden op een brede doelgroep. Dat was inclusief het lagere marktsegment. Nadat Club Med het tweede opeenvolgende jaar met verlies had afgesloten, trad Bourguignon eind 2002 af. Zijn opvolger Henri Giscard d’Estaing, zoon van de voormalige Franse president Valery Giscard d’Estaing, durfde keuzes te maken. Onder zijn leiding richtte Club Med zich vooral op het hogere segment. Daarbij werden resorts met 2 tot 3 tridents afgestoten of gerenoveerd en vervangen door resorts met 4 en 5 tridents. Dat beleid richting bovenkant van de markt, dat meer dan tien jaar geleden werd ingezet, bleek de goede koers.

Het zomerseizoen 2017 ziet er, ook voor de Nederlandse markt, goed uit, zegt Linda Kromhout, die al 18 jaar bij Club Med werkt. Ook aan winter 2017-2018 wordt al gewerkt. Club Med heeft besloten om volgende winter geen brochure meer uit te geven. ‘De vraag van onze klanten werd steeds kleiner en aangezien alle informatie online beschikbaar is, vinden we het ook een te verantwoorden keuze. En dat past weer bij onze duurzaamheids-doelstellingen.’

Hoe ziet de nabije toekomst eruit? ‘We richten ons in Nederland weer nadrukkelijker op de indirecte markt, ofwel de reisgent. We willen net zo bekend worden als in Frankrijk en België. Dat Club Med in Frankrijk bekend is, blijkt wel uit het feit dat ons reisbureau op de ChampsÉlysées net zoveel omzet maakt als wij in heel Nederland doen.’

Hoe ziet de nabije toekomst eruit?
‘We richten ons in Nederland weer nadrukkelijker op de indirecte markt, ofwel de reisgent. We willen net zo bekend worden als in Frankrijk en België. Dat Club Med in Frankrijk bekend is, blijkt wel uit het feit dat ons reisbureau op de ChampsÉlysées net zoveel omzet maakt als wij in heel Nederland doen.’