‘Dit is een technologische evolutie’

Amadeus lanceert een nieuw platform: Amadeus Travel Platform. Dit wordt één systeem waarin elke mogelijke technologische standaard wordt geïntegreerd. Dus ook NDC, een technologisch protocol geïntroduceerd door IATA, waarover de afgelopen maanden veel ophef is ontstaan. Wat is NDC nu precies en hoe wordt het ingezet?

IATA begon vijf jaar geleden met het ontwikkelen van een nieuwe standaard, die het voor luchtvaartmaatschappijen makkelijker zou moeten maken om distributie via het indirecte kanaal, dus via de reisbureaus, op een meer efficiënte en meer flexibele manier te kunnen organiseren. NDC is daaruit voortgekomen, een begrip dat we in de reiswereld sinds meerdere jaren kennen. Maar wat is het nu precies?

‘Mensen denken dat NDC een nieuw GDS-systeem is, of een alternatief distributiesysteem voor luchtvaartmaatschappijen. Dat is het allemaal niet’, zegt Ludo Verheggen, sinds kort één van de verantwoordelijken voor de wereldwijde content-strategie van Amadeus. ‘NDC is een technologisch protocol. Een XML-connectie die, ongeacht welke partij, in staat stelt om toegang te krijgen tot de informatie van de luchtvaartmaatschappijen. Iets wat vandaag de dag al gebeurt, maar dan op basis van een ander protocol. Dat wordt door IATA ook bevestigd: NDC is een communication protocol, een manier waarop toegang wordt verkregen tot het systeem van de airlines. Het staat volledig los van commerciële modellen, maar het brengt op technologisch gebied wel een aantal grote veranderingen met zich mee.’

Vanuit de luchtvaartmaatschappijen wordt veel nadruk gelegd op NDC. ‘Twee jaar geleden begon Lufthansa met een strategie, waarbij ze vooral het directe technologisch kanaal willen pushen ten koste van het indirecte kanaal (de reisagent, red). De afgelopen maanden zien we dat ook British Airways en Iberia voor een soortgelijke strategie hebben gekozen, evenals Air France en KLM.’ Waar de aangesloten luchtvaartmaatschappijen onder andere tegen aanlopen, is dat via het huidige GDS distributiemodel de ancillaries (extra’s als stoelen, bagage en diensten) niet verkocht zouden kunnen worden. Amadeus is het hier niet mee eens. ‘Wij hebben met meer dan 130 luchtvaartmaatschappijen al een akkoord over hoe zij hun extra diensten ook via Amadeus kunnen verkopen. Daarvan zijn er al meer dan honderd geïmplementeerd. Op 70 procent van alle vluchten die door Amadeus worden aangeboden, zijn de extra diensten al boekbaar voor de reisagent.’

Met NDC willen de luchtvaartmaatschappijen meer controle krijgen over hun eigen product. In een NDC-omgeving kunnen zij zelf bepalen welke offertes beschikbaar zijn en welke schema’s en tarieven. In een eigen IT-omgeving stellen zij de combinaties samen. Dat betekent dat GDS’s en reisbureaus geen toegang meer hebben tot alle details, maar alleen nog tot specifiek aanbod. ‘Voor wie, wanneer en hoe. Dit past in de trend van personaliseren. Het is niet langer ‘one size fits all’. Dat is het grote verschil tussen de indirecte distributie vandaag de dag en wat de airlines hopen te bereiken met NDC: het product beter afstemmen op de klant. Uiteindelijk heeft dit alles te maken met de digitale transformatie waar de luchtvaartmaatschappijen nu volledig in zitten. Ze willen retailers worden.’

Voorstander
Amadeus is absoluut voorstander van NDC. ‘Wij onderkennen dat de huidige manier van indirecte distributie veel schaalvoordelen heeft en vooral veel efficiëntie biedt aan reisbureaus, maar ook dat er bepaalde beperkingen bestaan voor luchtvaartmaatschappijen. Het voordeel van de nieuwe NDC-omgeving is dat een luchtvaartmaatschappij meer kan personaliseren. Ook een reisbureau zal in staat zijn om meer gepersonaliseerde offertes aan zijn klant te kunnen bieden. De grote uitdaging voor de branche: hoe kunnen we als industrie naar een NDC-omgeving gaan zonder de voordelen van de huidige omgeving te verliezen? Het huidige GDS-systeem heeft als voordeel dat reisbureaus via één enkel systeem toegang hebben tot alle mogelijkheden. Alle transacties kun je boeken, omboeken, annuleren, en alles vindt plaats in één GDS-systeem. Dat betekent dat wij een snelle antwoordtijd en schaalbaarheid kunnen realiseren, die in een individueel NDC-systeem lastig zijn om te realiseren. Als voorbeeld: omboeken. Op de manier waarop NDC geïmplementeerd is door de meeste luchtvaartmaatschappijen, is het nog niet mogelijk om via NDC om te boeken. Dat zou in de praktijk betekenen dat als een reisbureau via NDC een vlucht heeft geboekt en deze wil omboeken, dat de reisagent contact moet opnemen met de luchtvaartmaatschappij om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Dat is niet werkbaar. NDC heeft absoluut zijn voordelen, maar was tot nu toe nog niet volwassen genoeg om te kunnen industrialiseren. Wij zien echter dat we nu op een punt zijn aangekomen waar we kritische massa beginnen te krijgen en de laatste versie van de NDC-standaard stabiel en compleet genoeg is om met het industrialisatieproces te kunnen beginnen. Wanneer wij vanuit Amadeus NDC gaan integreren, en daar zijn we al mee bezig, dan moeten alle luchtvaartmaatschappijen NDC wel op dezelfde manier gebruiken; zowel qua versie van de standaard als de manier waarop de functionaliteiten worden geïmplementeerd die nodig zijn voor reisbureaus om dezelfde service te kunnen blijven bieden aan hun klanten als dat ze vandaag de dag doen. En om adoptie van de nieuwe standaard te krijgen, zal het ook belangrijk zijn dat de huidige snelle antwoordtijden en de stabiliteit van het GDS systeem gewaarborgd blijven en er via NDC écht nieuwe content of opties beschikbaar worden gemaakt. Dit is een evolutie en zeker niet iets wat van de één op de andere dag kan plaatsvinden.

Om NDC te kunnen aanbieden en tegelijkertijd de voordelen van het huidige distributiesysteem te behouden, komt Amadeus met een nieuw platform: Amadeus Travel Platform. ‘We zullen in de toekomst nog steeds veel luchtvaartmaatschappijen hebben die via de huidige manier hun offertes blijven distribueren via het indirecte kanaal, maar er zullen ook steeds meer airlines zijn die hun luchtvaartcontent via NDC beschikbaar maken. Ons nieuwe platform wordt een uniform en consistent boekingssysteem waar alle partijen voordeel van hebben. Een win-winsituatie. Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun offertes distribueren of samenstellen via de technologie die zij het liefst willen gebruiken. Als dat NDC is, dan kunnen wij dat probleemloos integreren. Voor reisbureaus is het één centraal en transparant systeem met toegang tot alle tarieven, waarin ze kunnen blijven vergelijken. Het systeem heeft ook dezelfde processen, waarmee de reisagent in staat is om dezelfde service te kunnen bieden aan de klant.’Amadeus is druk aan het investeren in dit nieuwe platform. In 2018 zullen de eerste resultaten van deze investeringen en de ontwikkelingen opgeleverd worden.

Om NDC te kunnen aanbieden en tegelijkertijd de voordelen van het huidige distributiesysteem te behouden, komt Amadeus met een nieuw platform: Amadeus Travel Platform. ‘We zullen in de toekomst nog steeds veel luchtvaartmaatschappijen hebben die via de huidige manier hun offertes blijven distribueren via het indirecte kanaal, maar er zullen ook steeds meer airlines zijn die hun luchtvaartcontent via NDC beschikbaar maken. Ons nieuwe platform wordt een uniform en consistent boekingssysteem waar alle partijen voordeel van hebben. Een win-winsituatie. Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun offertes distribueren of samenstellen via de technologie die zij het liefst willen gebruiken. Als dat NDC is, dan kunnen wij dat probleemloos integreren. Voor reisbureaus is het één centraal en transparant systeem met toegang tot alle tarieven, waarin ze kunnen blijven vergelijken. Het systeem heeft ook dezelfde processen, waarmee de reisagent in staat is om dezelfde service te kunnen bieden aan de klant.’Amadeus is druk aan het investeren in dit nieuwe platform. In 2018 zullen de eerste resultaten van deze investeringen en de ontwikkelingen opgeleverd worden.
foto: Ludo Verheggen (Amadeus Spanje), Juan Giron (Amadeus Spanje) en Luc Pannecoeck (Amadeus Benelux)