De Reis Management Club houdt op maandag 17 december, samen met het Calamiteitenfonds een Meetup in Hilversum. Want volgens algemeen directeur Erik Jan Reuver mag er meer aandacht en begrip zijn voor het fonds. Dus dat betekent ook meer uitleg.
Hoe is 2018 tot nu toe?
‘Tot nu toe was het een gunstig schadejaar, omdat we geen grote schades hebben gehad. Aan de andere kant is het wel druk, want er wordt veel meer gereisd dan vroeger. Als mensen op bestemmingen zijn, en er is een calamiteit, dan maakt het voor ons niet uit of dat het twee mensen zijn of 5.000. Dan moeten we aan de bak. Als mensen met garantie van het Calamiteitenfonds reizen, kan een kleine calamiteit al veel werk voor ons betekenen.’
Welke gebeurtenis heeft indruk achter gelaten in 2018?
‘De situatie in Indonesië. Eerst de sluiting van de luchthaven op Bali. En de aardbeving op Lombok natuurlijk. Of het indruk heeft gemaakt, dat niet. Wij worden niet zo snel zenuwachtig daarvan. Maar daar was wel de meeste impact. Daar waren de meeste mensen op dat moment en daar hebben we veel werk aan gehad. We moesten aan de bak.’
Van welke situaties wel dan?
‘Nou, in Ghana bijvoorbeeld, toen de noodtoestand werd uitgeroepen en toeristen vastzaten. Dat zijn spannende Maar een calamiteit op Lombok niet. Dat hoort erbij. Het kan zijn dat er weinig schade is, en dat het rustig lijkt, maar dat wij achter de schermen een hoop werk hebben.’
Wat is daar een goed voorbeeld van?
‘Een paar jaar geleden hadden we de couppoging in Turkije, aan het begin van de zomervakantie. We wisten, als dat door zou zetten, dat we dan 50.000 mensen moesten repatriëren. Toen hebben we allerlei noodscenario’s opgesteld en allerlei maatregelen genomen. De volgende dag werd duidelijk dat de coup niet werd doorgezet. In feite keerde de rust terug in Turkije. Aan de Turkse kust konden mensen ongestoord hun vakantie doorzetten. Maar ik kan je vertellen dat daar veel tijd en energie in zat. Terwijl het geen euro heeft gekost.’
Hoelang duurt het voordat we in Europa gelijke reisadviezen hebben?
‘Er wordt vaak gezegd dat er Europese reisadviezen komen. Voor een touroperator kan het handig zijn, zeker als je Sunweb, TUI of Thomas Cook bent, met klanten in het buitenland. Dan is het heel vervelend als het reisadvies in de landen afwijkt. Dan helpen wij hier bijvoorbeeld mensen te repatriëren, en dan gebeurt het niet andersom. Maar dat gebeurt maar zelden. De meeste adviezen worden onderling afgestemd in de Europese landen, en in een enkel geval is er een specifieke dreiging voor Nederlanders. Zoals in Egypte toentertijd. Of in Tunesië; dat onze minister van Buitenlandse Zaken vond dat hij het reisadvies moest handhaven in een negatief reisadvies, terwijl andere landen Tunesië veilig hadden verklaard. De kans dat er een Europees reisadvies komt, is nihil. Het leidt eigenlijk zelden tot problemen. Het is een fait accompli. Waarmee we wel uit de voeten kunnen.’
Is er door een veranderend klimaat en door de geopolitieke gebeurtenissen tegenwoordig meer risico op calamiteiten?
‘Nee. Ik krijg één keer per jaar statistieken. Het blijkt dat orkanen en rampen net zo vaak voorkomen als vijftig jaar geleden. Wat wel effect heeft, is dat wij meer zijn gaan reizen. En op meer plekken komen waar we vroeger niet kwamen. Op politiek gebied is er altijd ellende in de wereld.’
Maar in de Europese steden gebeurde er toch veel meer de laatste jaren?
‘In Parijs, Londen… Dat zou vroeger misschien minder hebben plaatsgevonden. Ik denk dat 9/11 – de aanslagen in New York – de aanleiding is geweest. Dat zou voor die tijd minder plaats hebben gevonden. Maar over de hele linie is het aantal calamiteiten hetzelfde, maar we komen er nu sneller mee in aanraking.’
Wij gaan een RMC-Meetup met jullie hosten over het Calamiteitenfonds. Vind je dat bedrijven voldoende uitdragen dat ze bij jullie zijn aangesloten?
‘Nee. Wij willen – net als bij SGR – dat de labels goed worden uitgedragen. En dat we duidelijker maken aan consumenten wat de voordelen zijn als zij een reis boeken bij een 19 aangesloten reisorganisatie. Daar zijn we ook mee bezig, in een partner marketing programma, waarbij we duidelijk de waarde van de merken laten zien. Wat dat dus betekent voor de conversie van een boeking als je gebruik maakt van de diensten van het Calamiteitenfonds en de SGR. Hier hebben we ook een ANVR-werkgroep voor opgericht. Bij de RMC-Meetup willen we het ook hebben over hoe wij werken. Het schijnt nogal een lastig begrip te zijn. Wanneer kan ik er aanspraak op maken? Wanneer niet? Is het alleen bij natuurrampen? Of oorlogssituaties?
Waarom niet bij ziekte? Daar zijn goede redenen voor, maar er is heel veel onbegrip voor hoe wij werken. Dat komt natuurlijk ook omdat we vinden dat we te weinig vertellen over wat wij doen. Daar moeten we komende jaren flink mee aan de bak.’
Meer aandacht voor het Calamiteitenfonds dus?
‘Ja. En meer begrip. Wij gaan meer uitleggen wat we doen.’