KLM wordt geen B-merk. Dat verklaarde president-directeur Pieter Elbers na afloop van de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM tegen De Telegraaf.
Hij reageert daarmee op een van de interne proefballonnen van de Franse topman Ben Smith afgelopen tijd, om van KLM een B-merk te maken dat zich meer zou moeten richten op de vrijetijdsmarkt. Dat is van de baan. Overigens is Smith zelf hier nooit meer op teruggekomen.
‘Ik zit nu zelf aan tafel in Parijs, waar we beslissingen nemen’, zegt Elbers. ‘Daar zal ik mijn visie laten horen over het routenetwerk en andere strategische vraagstukken. Misschien doe ik dat niet altijd tactvol, maar wel duidelijk. De afspraken die we gemaakt hebben, gaan niet ten koste van KLM.’
Na een roerige periode rond de herbenoeming van Elbers als CEO van KLM, presenteerde Air France-KLM woensdag de jaarcijfers over 2018. Zoals bekend bleek dat KLM een operationele winst van ruim 1 miljard euro had behaald, terwijl Air France bleef steken op een bruto bedrijfsresultaat van 266 miljoen euro.
Smith liet volgens de krant in het midden waarom de herbenoeming van Elbers op een machtsstrijd uitliep in plaats van een hamerstuk. ‘Ik ben blij dat Elbers blijft. Hij speelt een excellente rol in het bedrijf.’