‘De reisbranche is een schoolvoorbeeld van uitersten’

 In Interviews, Nieuws

Webpower is onze nieuwe RMC-partner en daarom praten wij bij met Gerda Kloezeman, campaign manager, en oprichter Jacco Bouw. ‘Als e-mailprofessional in de reisbranche mag je natuurlijk ook in je handjes knijpen.’

Wie is Webpower en wat doen jullie?
Jacco: ‘Webpower is de grootste internationale e-mailspecialist uit Nederland, met een leidende positie in de Chinese markt. We bieden juiste services en producten op het gebied van e-mailmarketing automation en het efficiënter inrichten van salesprocessen. Dat is in een notendop wat we doen. Het klinkt misschien stijf, maar het is echt zo ontzettend leuk, zeker als je de resultaten bekijkt die onze klanten behalen.’

Gerda, je komt zelf uit de reisbranche. Hoe kom je ineens bij Webpower terecht?
Gerda: ‘Dat is na twaalf jaar reisbranche misschien in eerste instantie niet zo logisch inderdaad. Via-via werd ik getipt en toen ik de website bekeek dacht ik meteen: wat tof wat ze doen! Aanvankelijk was ik nog wel een beetje sceptisch over de ICT-wereld waarin ik zou belanden, maar de eerste indruk was meteen heel goed. Vertrouwd en what you see is what you get. Daar houd ik van.’

Hoe gebruik jij je ervaring in de reiswereld?
Gerda: ‘Ik probeer vooral de verbinding te leggen tussen de behoefte van de reisorganisaties en ons product. Ik ken geen reisbedrijf dat niets met e-mailmarketing doet, maar tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat veel bedrijven stoeien met de juiste inzet ervan. Daar liep ik zelf tegenaan bij de verkeersbureaus waarvoor ik werkte en ik zag ook touroperators en luchtvaartmaatschappijen stoeien met hetzelfde. Creativiteit bundelen met het koppelen van databronnen en het automatiseren van processen: daar liggen nog zoveel kansen. Juist in een branche waar het gevecht om de klant al jaren geleden is losgebarsten is dit cruciaal. Als campaign manager voor Webpower is mijn doel dan ook dat we meer zichtbaar zijn in de branche en dat we een podium creëren voor het delen van onze ervaringen. Daarom zijn we vorig jaar ANVR-Business partner geworden en ook zijn we nu toegetreden tot de Reis Management Club. Oja, binnenkort staat Jacco op het podium voor Antor-leden en bij eTravel in Amsterdam. Natuurlijk doen we dat omdat we groeikansen zien voor onszelf, maar we vinden het ook gewoon écht heel leuk om samen te werken aan een tastbaar resultaat.’

Jullie zijn zeer actief in de reisbranche, voor wie?
Jacco: ‘Onder andere Kras Reizen, TUI, Maaskant Reizen en hotelketens als Kempinski en Golden Tulip zetten Webpower in, maar bijvoorbeeld ook Royal Carribean Cruises, China Southern en Sunny Cars. Omdat we een aantal grote merken bedienen, denken de kleinere organisaties wel eens dat wij te groot voor hen zijn, maar juist daar vallen vaak verrassende resultaten te boeken.’

 

‘Ik ken geen

reisbedrijf dat

niets met e-mail-

marketing doet’

 

Hebben zij door de inzet van Webpower een beter resultaat behaald?
Jacco: ‘Ja, absoluut, maar het hoeft niet altijd te liggen in het meest voor de hand liggende resultaat, conversieverhoging. Hotelketen Kempinski bijvoorbeeld, verstuurt e-mailcampagnes vanuit een voor hen op maat gemaakt multi-language template. Elk hotel heeft standaard een uitgebreid e-mailtemplate en kan gemakkelijk zijn eigen data beheren in een eigen omgeving en gebruikmaken van de basismailings die corporate voor hen opzet. Afzonderlijke hotels hebben geen toegang tot elkaars data, maar het hoofdkantoor heeft de campagnes en data van alle hotels beschikbaar binnen één licentie. Daardoor kan het hoofdkantoor overall campagnes versturen en heeft het een centraal klantbeeld. Zonder uitgebreide training en kennis, kunnen de afzonderlijke hotels binnen hun eigen omgeving op een professionele manier communiceren met klanten. Daardoor is een interne efficiëntieslag behaald en het is financieel aantrekkelijker dan losse licenties voor alle hotels. Ook is er een koppeling gemaakt met het online en offline reserveringssysteem. Deze stappen maken in automation, behoren dus ook tot wat wij doen.’

Wat doen jullie anders dan andere e-mailmarketing-bedrijven?
Jacco: ‘Bij ons staat persoonlijk contact en lokale service voorop. Wij denken met je mee, van strategische implementatie tot het praktisch opzetten van een nieuwsbrief als je dat wilt. Webpower is nooit ‘een softwareplatform’ dat je ooit hebt aangeschaft. Je werkt niet alleen met Webpower, maar ook echt met de mensen achter Webpower. Samen zijn we telkens een mini-e-mailmarketingprojectteam. We zijn te koppelen/in te richten zoals de klant dat wil. Dus we zijn een standaardoplossing voor klanten of gaan maatwerktrajecten aan als de wensen complexer zijn. We hebben ook geïntegreerde mogelijkheden voor sms en push.’

Gaat de reisbranche met haar tijd mee, betreft e-mailmarketing?
Gerda: ‘Op zich wel, maar de branche is een schoolvoorbeeld van uitersten en er liggen nog veel kansen. Veel bedrijven worstelen nog met de basics; met het automatiseren van processen en het sturen van relevante, gepersonaliseerde content. Een volgende stap, de ultieme stap, is het creëren van 360-graden-profielen van je klant door profielverrijking. Ook op dat vlak, van nieuwsbrief tot dialogue marketing, kunnen nog veel verbeteringen doorgevoerd worden.’

Wat kan de reisbranche nog leren van jullie?
Jacco: ‘Ik denk dat de branche kan leren dat het heel leuk is om met e-mailmarketing en marketing automation bezig te zijn. Als je het op de juiste manier inzet, zie je de resultaten stijgen. Dat is zo gaaf.’
Gerda lacht: ‘Volgend jaar bestaat Webpower alweer 20 jaar, Jacco. En nog steeds moeten we af en toe op de rem trappen als jij op het podium staat. Als jij eenmaal begint te praten over je vak, raak je er niet meer over uitgesproken.’
Jacco vervolgt: ‘Als e-mailprofessional in de reisbranche mag je natuurlijk ook in je handjes knijpen. Je werkt met prachtige beelden, content over mooie bestemmingen die mensen graag lezen. De passie die wij hebben voor ons vak en de energie die wij hebben, die brengen we graag over op de reisbranche. Wij stippelen graag samen met jullie de horizon uit, maar vinden het ook belangrijk om realistisch te werk te gaan, want marketing automation doe je echt stap-voor-stap. In brainstormsessies zetten we jullie wensen dan ook graag samen uiteen en bepalen we een plan de campagne van quickwins tot finetuning, al dan niet in samenwerking met andere, geïntegreerde platformen.’

foto: Dennis van den Boogaard, business development manager bij Webpower, samen met Gerda Kloezeman en Jacco Bouw.

 

Recent Posts

Leave a Comment