RMC-Meetup over Thomas Cook: ‘Uniek hoe de branche heeft gehandeld’

Tijdens een drukbezochte RMC-Meetup in de Jaarbeurs werd vrijdag teruggeblikt op de gang van zaken rond het faillissement van Thomas Cook. De grote vraag was: Hoe heeft de branche ingespeeld op deze situatie? En welke kansen en bedreigingen spelen er? Maar het algemene gevoel was duidelijk: de reisbranche is trots op de manier waarop de afhandeling is opgepakt.

‘Het was een enerverend maandje’, aldus Erik van der Waard (voorzitter Dutch Travel Alliance). ‘Het was enerzijds een triest verhaal, anderzijds heeft het ons een trots en harmonieus gevoel gegeven. hoe de branche reageerde, hoe het intern bij ons ging… Dit is uniek.’

Erik Jan Reuver, directeur SGR, vertelde in een gesprek met Theo de Reus, hoofdredacteur van TravMagazine, hoe de stand van de zaken met de afhandeling van de claims is. Inmiddels is 75 procent van de claims afgehandeld. Ook vertelde hij over de laatste weken voor het faillissement. ‘Als je ziet hoe de financiering en de balans van Thomas Cook waren de afgelopen jaren, dan dacht je al ‘dit gaat een keer fout’. De discussie over Thomas Cook speelde al jaren. En in september kwam alles samen.’

Ook legde hij uit hoe de samenwerking met TUI ontstond, die samen met SGR optrok bij het helpen van de Thomas Cook gedupeerden. ‘Je zoekt bij elk faillissement een partij met hetzelfde netwerk als de partij die omgevallen is. En we hebben goede ervaringen met TUI, waarmee we ook na het faillissement van TravelBird hebben samengewerkt. Over de vraag of het reislandschap gaat veranderen na het omvallen van een grote partij als Thomas Cook is hij duidelijk: er is juist veel vertrouwen in de reisbranche in Nederland. De klant gaat met een gerust hart nog steeds op vakantie. De markt wordt niet anders, maar zal wel anders verdeeld worden.

Arjan Kers (directeur TUI): ‘Wij moesten deze verantwoordelijkheid nemen. Wij zijn een grote partij die de bulk kan bedienen. Deze afhandeling heeft veel impact gehad op onze organisatie. Het was geen peace of cake. Maar we konden snel handelen, mede dankzij Thomas Cook die ons goed hielp met de data.

Charles Verstegen van Transavia nam de RMC-bezoeker mee in wat er speelde bij Transavia tijdens het faillissement van Thomas Cook. ‘De impact was stevig. We moesten rekening houden met drie principes. 1) We mogen pas handelen als we mogen handelen, 2) we moeten goed zorgen voor de passagiers op bestemming en 3) uiteindelijk moeten de stoelen snel terug in de verkoop.’

Lees binnenkort in TravMagazine een uitgebreid verslag.