Vliegverbod 737 MAX drukt resultaat TUI Group

Meer omzet, maar een fors lagere winst. Dat is kort gezegd het resultaat van TUI Group in het derde kwartaal van boekjaar 2019 (april-juni). De hotels & resorts van TUI Group presteren goed, terwijl de cruisetak zijn groei voortzet. De resultaten van de touroperators en de airlinetak hebben echter te maken met de gevolgen van het vliegverbod van de Boeing 737 MAX.

Dat stelde topman Fritz Joussen dinsdag bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal van boekjaar 2019.
In het derde kwartaal van het lopende boekjaar steeg de omzet van TUI Group met 3,7 procent naar 4,8 miljard euro, tegen 4,5 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Het resultaat voor belastingen (Ebita) was 100,9 miljoen euro en daarmee 46 procent lager dan in het derde kwartaal vorig jaar, toen nog 186,8 miljoen euro werd genoteerd. Dit heeft volgens TUI te maken met het vliegverbod van de 737 MAX, waarvan de gevolgen voor het concern op 144 miljoen euro worden becijferd.
‘Daarnaast is er terughoudendheid in de boekingen als gevolg van de hittegolf van vorig jaar,  de aanhoudende onzekerheid over de Brexit en de aanzienlijke overcapaciteit in vluchten naar Spanje in het derde kwartaal.’

Joussen had eind maart al gewaarschuwd dat de winst lager zal uitpakken dan vorig jaar. Hij houdt nog steeds vast aan deze bijgestelde verwachting. De herziene winst zal ‘ongeveer 26 procent lager zijn dan de aangepaste Ebita van vorig jaar van 1,177 miljard euro.’

De kosten in verband met het vliegverbod voor de 737 MAX worden geschat op maximaal 300 miljoen euro voor het hele boekjaar 2019. Dat is omdat tot het einde van het zomerseizoen voor vervangende vliegcapaciteit moet worden gezorgd. TUI heeft 15 toestellen van de 737 MAX in de vloot en zou deze zomer nog acht exemplaren ontvangen.

De boekingen voor zomer 2019 lopen 1 procent achter bij vorig jaar. ‘De min was drie maanden geleden echter nog 3 procent, dus we lopen in. De gemiddelde prijzen laten een plus van één procent zien. We verwachten dat deze positieve trend zich zal voortzetten, mede omdat vorig jaar om deze tijd nog steeds sprake was van warm weer, waardoor consumenten niet boekten.’