RMC-Meetup bij Webpower: ‘Je rationeel gedrag is maar zeer beperkt’

Hoe voldoe je als reisorganisator optimaal aan de behoeften van je klant? Tijdens de RMC-Meetup bij (e-mail)marketing automation-specialist Webpower kregen reismanagers antwoord op deze vraag. ‘Probeer zoveel mogelijk te experimenteren en zo min mogelijk je ego te laten spreken.’

Consumentenpsycholoog Joost Fromberg gaf inzicht in het menselijke brein, en dus in het brein van de webbezoeker. ‘Je hebt te maken met rationele- en emotionele keuzes. Je intuïtie staat altijd aan, maar wanneer er belangrijke keuzes gemaakt moeten worden, heb je te maken met rationeel gedrag. Je bezoeker is dan sneller uitgeput. Zorg op dat moment voor weinig afleiding en veel focus. Probeer zoveel mogelijk te experimenteren en zo min mogelijk je ego te laten spreken. Want je rationeel gedrag, ook wel system 2 genoemd, is maar zeer beperkt.’

Sanne van Dooren van Leadfamly benadrukte het belang van gamification, en waarom het brein zo dol is op spelelementen. ‘Het maakt niet uit wat het is, groot of klein, mensen worden intrinsiek gemotiveerd door spelelementen.’ Ze noemt hier het voorbeeld van LinkedIn, het prototype gamification. ‘Op het moment dat je je hier aanmeldt, zie je overal de spelletjes. Hoe kun je van ‘beginner’ uiteindelijk ‘all star’ worden? Of het gebruik van aanbevelingen… Want hoe meer, hoe beter. We gamen omdat we behoeftes hebben. We willen bevredigd worden, we willen bekwaam zijn en we willen elkaar helpen. En als je er dan ook nog iets voor terug krijgt… Hoe mooi is dat dan?’

Chantal Bonefaas werkt bij het e-mailteam van de ANWB. Zij vertelde alles over de Fijne Vakantie Check, de praktische reisinfo voor in je inbox. ‘De zomerperiode is de belangrijkste periode voor ons. Een periode waarin de leden ons massaal weten te vinden. Onze ledenservice wordt erg veel gebeld, terwijl alle informatie ook online staat. Onze ambitie was om met onze nieuwe automatische e-mailcampagne verrassend attent te zijn. En je zou denken, e-mail is toch dood? Nou, bij de ANWB zeker niet.’

Lees binnenkort in TravMagazine het uitgebreide verhaal over deze Meetup bij Webpower.

Foto (vlnr): Chantal Bonefaas (ANWB), Sanne van Dooren (Leadfamly) en Gerda Kloezeman (Webpower),
onder: Dennis van den Boogaard, Jacco Bouw (Webpower) en Joost Fromberg (Kick Digital).