Power Vrouwen Reis DJI: De dames die ertoe doen

De Men Only Reis is bekend. Maar hoe zit het met de vrouwen in de reisbranche? Tijd voor een Power Vrouwen Reis dus. De Jong Intra Vakanties ging samen met vijftien topvrouwen naar Malta en nodigde TravMagazine uit om mee te gaan. ‘Of je nu een man of een vrouw bent… ‘Het gaat om je kwaliteiten en om je karakter.’

De managementreis werd gecombineerd met het ontdekken van het eiland Malta. Want volgens commercieel directeur, en bekende powervrouw in de reisbranche, Coby van Dongen werd het weer tijd om Malta op de kaart te zetten. ‘We zijn heel groot op deze bestemming geweest. Malta is een eiland dat bij de Jong Intra Vakanties past. Het is geen massa-bestemming. Het is een eiland met een mix van cultuur, natuur en vriendelijke mensen, met een goed prijsniveau. Maar het aantal vluchten werd een aantal jaren geleden gereduceerd. Toen werd het voor ons lastiger om de bestemming aan te bieden, omdat je dan met garantiecapaciteit zit. Dat is niet meer. Er zijn nu meer mogelijkheden met airlines. Dus twee jaar geleden hebben we het product weer opgepakt. We zijn groot op Sardinië, Sicilië… En daar past Malta goed bij.’

Een perfecte plek om deze ontdekking te combineren met gesprekken en discussies over onderwerpen en gebeurtenissen die de reisbranche domineren. Want 2018 was een enerverend jaar. De introductie van de richtlijn pakketreizen, de AVG, de warme zomer… De onderwerpen kwamen letterlijk en figuurlijk ter sprake aan tafel. Op een wel heel ludieke manier. Want ‘Coby’s Kookpot’ ging overal mee naartoe. In deze kookpot zaten stellingen en vragen; variërend van ‘Welke baan zou je willen hebben als je niet in de reisbranche zou werken?’, tot aan ‘Hoe kan de samenwerking met de Jong Intra Vakanties nog beter worden?’‘We hebben een aantal jaren een groep mannen mee op pad genomen onder de naam Men Only reizen’, aldus Van Dongen. ‘Vanuit de reisagenten kregen we de vraag: waarom niet met alleen de dames? Best een logische vraag, aangezien er ongelofelijk veel vrouwen in onze branche werkzaam zijn, en veel van hen ook eigenaar zijn van een reisbureau, en zelf veel klantcontact hebben.’ Maar niet alleen de stenenretail werd goed vertegenwoordigt tijdens de reis. ‘We hebben een totale afspiegeling. Namens de ZRA’s, namens de OTA’s, en de deelnemers die zelf een reisbedrijf hebben, is uitstekende vertegenwoordiging aanwezig.’

Citytrip
Ondertussen kregen de dames een goed beeld van de bestemming Malta. Toevallig was het voor de meeste ook nog een onontdekt product. Zo werd de hoofdstad Valletta op een wel heel bijzondere manier ontdekt: met de segway. Een leuke manier om deze plaats te zien; een bijzondere stad, die honderden jaren geschiedenis ademt. Valletta staat sinds 1980 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De smalle straatjes, de St. John’s Cathedral en uitzicht over The Three Cities maken deze plek een ideale stedentrip waard. Salesmanager Femke Mekes: ‘Deze plek is een mooie bijkomstigheid. Valletta is een mooie stedentrip waar je niet meteen 1, 2, 3 aan denkt. En je kunt het bij ons ook nog eens goed combineren met het naastgelegen Gozo.’Ook ontdekten de topvrouwen Marsaxlokk, een vissersdorp in het zuidoosten van Malta. Het bekende plaatje dat iedereen wel kent; een super fotogenieke haven die vol ligt met traditionele en kleurrijke vissersbootjes. De baai waaraan het dorp ligt, de Marsaxlokk bay, biedt door zijn ligging een natuurlijke bescherming tegen de zee. Daardoor kon Marsaxlokk uitgroeien tot de grootste vissershaven van Malta.

Traditie
Kunnen we er vanuit gaan dat er nu een nieuwe traditie ontstaat met de Power Vrouwen Reis? Als het aan Coby van Dongen ligt wel. En hoewel het onderwerp ‘vrouwen aan de top’ tegenwoordig erg in trek is, is het niet per se het uitgangspunt van de Jong Intra. ‘Het is onzin om te veronderstellen dat je als vrouw ergens op een bepaald niveau moet komen als je niet bereid bent om buiten je comfortzone te treden. Als je de passie hebt voor het vak toerisme, en je wil je energie hieraan geven, en inspanningen verrichten, dan kom je vanzelf verder. Of je nu een man of een vrouw bent… Daar moet je de nadruk niet op leggen. Ik denk dat wij er genuanceerd naar kijken. Het gaat om je kwaliteiten en je eigen karakter. Het mag blijken dat hier allemaal dames zijn die ertoe doen. Er zijn meer powervrouwen dan er gedacht wordt. We gaan dit wel doortrekken.’ Maar, zegt Van Dongen ook: ‘Ik heb wel meer dan eens gemerkt dat ik net even twee stappen harder moest lopen dan mannen. Dat is absoluut waar en soms nog steeds een feit.’

Hoe dan ook, de Jong Intra Vakanties is sowieso een stuk wijzer geworden. ‘We hebben ons kwetsbaar opgesteld. Zo kent de branche ons ook.’Aan het einde van de reis werd zakelijke informatie uitgewisseld en werd feedback gegeven. Zoals over het imago van de Jong Intra, de brochures, het product, de identiteit en de prijzenbijlages. ‘Het is prettig indien wij ergens tegenaan lopen, dit bij deze powervrouwen neer te mogen leggen. Ze zijn to the point, zakelijk, concreet. En hebben echt de drive om van elkaar te leren en om het optimale te bereiken. Deze dames hebben enorm veel pit, kennis en kunde.’