Amadeus lanceert een nieuw platform: het Amadeus Travel Platform. Dit wordt één systeem waarin elke mogelijke technologische standaard wordt geïntegreerd. Dus ook NDC, een technologisch protocol geïntroduceerd door IATA, waarover de afgelopen maanden veel ophef is ontstaan.
NDC is geïntroduceerd uit onvrede van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen over de huidige distributiekanalen. Eén van de argumenten is dat via het huidige GDS distributiemodel de ancillaries (extra stoelen, bagage en diensten) niet verkocht kunnen worden. IATA begon vijf jaar geleden met het ontwikkelen van een nieuwe standaard, die het voor luchtvaartmaatschappijen makkelijker zou moeten maken om distributie via het indirecte kanaal, dus via de reisbureaus, op een meer efficiënte en meer flexibele manier te kunnen organiseren.
‘Met NDC hopen luchtvaartmaatschappijen volledige controle te krijgen over wat er beschikbaar is voor wie, wanneer en hoe’, zegt Ludo Verheggen, marketing director van Amadeus Spanje. ‘Dit heeft alles te maken met de digitale transformatie waar luchtvaartmaatschappijen nu volledig in zitten. Zij willen retailers worden en daar hebben wij vanuit Amadeus volledig begrip voor. Het is absoluut zo dat NDC voordelen met zich meebrengt voor de gehele reisbranche. Maar op dit moment is NDC nog niet volwassen genoeg om te kunnen industrialiseren. Wanneer wij vanuit Amadeus NDC gaan integreren, en daar zijn we al mee bezig, dan moeten alle luchtvaartmaatschappijen NDC op dezelfde manier gebruiken en de functionaliteiten implementeren die nodig zijn voor reisbureaus om dezelfde service te kunnen bieden. Dit is een evolutie en zeker niet iets wat van de één op de andere dag kan plaatsvinden.’
Het nieuwe platform wordt een uniform en consistent boekingssysteem waar alle partijen voordeel van hebben. ‘Wij geloven dat dit platform een win-winsituatie is voor alle partijen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun offertes distribueren of samenstellen via de technologie die zij het liefst willen gebruiken. Als dat NDC is, dan kunnen we dat probleemloos integreren. Voor reisbureaus is het één centraal transparant systeem met toegang tot alle tarieven, waarin ze kunnen blijven vergelijken maar ook met dezelfde processen in staat zijn om dezelfde service te kunnen bieden aan de klant.’
GDS-toeslag
Wanneer NDC wordt geïmplementeerd in het nieuwe platform van Amadeus, dan vervalt de veelbesproken GDS-toeslag. Ludo Verheggen: ‘Zowel Air France/KLM als IAG hebben publiekelijk gezegd dat alle boekingen die via hun NDC connectie worden gedaan, van de DTC gevrijwaard zijn. Op het moment dat Amadeus de NDC connectie toevoegt, zullen de boekingen die gedaan worden door reisbureaus via deze connectie zonder GDS-toeslag zijn.’
In 2018 start Amadeus de eerste fase met een aantal airlines. Het gaat een aantal jaren duren voordat het nieuwe platform is ontwikkeld.
Lees het hele verhaal in de volgende editie van TravMagazine, van vrijdag 5 januari 2018.