65-Plussers zijn big spenders onder vakantiegangers

De vakantiebestedingen van 65-plussers zit sterk in de lift. Zo geven 65-plussers tijdens een korte vakantie ruim kwart meer uit dan jongere generaties, blijkt uit onderzoek van ABN-Amro dat dinsdag is gepresenteerd.

Na een moeizaam 2016 zit de Nederlandse reisbranche in 2017 weer flink in de lift. De omzetstijging van de reisindustrie bedroeg tot en met het derde kwartaal 13,3 procent. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn. Er zijn voor dit jaar al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar.

De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. Senioren geven daarbij, in korte vakanties, ruim een kwart meer uit dan vakantiegangers onder de 65.
In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. De huidige 65-plussers zijn welvarender, vitaler en mobieler dan ooit, en daarom zijn zij een interessante groeidoelgroep voor de reissector. De onderzoekers verwachten dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar met een half miljard euro stijgen. Dat is een stijging van bijna 100 miljoen euro per jaar.

Vakantiehuizen
Toch moet de reisbranche niet te optimistisch zijn. Uit een steekproef in opdracht van de bank blijkt dat driekwart van de ouderen een reis boekt zonder gebruik te maken van een reisonderneming. Er is concurrentie van private vakantiehuizen en van bestemmingen die direct worden geboekt. Daarnaast laten partijen als Google en Airbnb zich gelden. Door gericht te investeren in nieuwe bestemmingen, mobiliteit en communicatie vergroten reisagenten hun toegang tot een interessante doelgroep. Een die de komende jaren fors zal gaan groeien.

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN-Amro ook verder toenemen in de komende jaren. In de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage al met 45 procent. In 2016 boekte in totaal 22 procent van alle 65-plussers de vakantie online. Slimme reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met gepersonaliseerde reviews, waarin leeftijdsgenoten reiservaringen delen, kan bijvoorbeeld gerichter aandacht worden geschonken aan potentiële oudere reizigers en eventuele zorgen worden weggenomen.
Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt dat 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat door bijvoorbeeld geldgebrek, terwijl 60 procent dit wel graag wil. Door gerichter te communiceren over aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan zich binden.

Stedentrips
Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm is de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodaties.

Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. ‘Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen’, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN-Amro. ‘Accommodaties met speciale voorzieningen – zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten – hebben hierbij streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar gaat groeien.’